Tlumočnické služby (§ 56 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) svým druhem spadají mezi služby sociální prevence.
Poslání poskytované služby:
Posláním Tlumočnických služeb je podpora osob se sluchovým postižením při začleňování do běžného života ve společnosti. Tlumočnické služby se snaží o překonání komunikační a informační bariéry u osob se sluchovým postižením.
Tlumočnické služby zahrnují:
Základní sociální poradenství
povinné poskytování potřebných informací osobám se sluchovým postižením přispívajících k řešení jejich nepříznivé sociální situace, vč. zajištění informací o návazných a alternativních sociálních službách.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
tlumočení pomocí znakového jazyka pro sluchově postižené,
tlumočení prostřednictvím dalších komunikačních systémů – znakované češtiny, prstové abecedy a za pomoci vizualizace mluvené češtiny.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
pomoc při vyřizování osobních záležitostí.
Tlumočnické služby jsou poskytovány:
v Jihlavě na adrese třída Legionářů 1460/24, dle otevíracích dob poradny
v Havlíčkově Brodě na adrese Nádražní 397, dle otevíracích dob poradny
v Pelhřimově na adrese Slovanského bratrství 1664, dle otevíracích dob poradny
v Třebíči na adrese Sedlákova 965/1, dle otevíracích dob poradny
ve Žďáře nad Sázavou na adrese Dolní 165/1, dle otevíracích dob poradny
Cíl poskytované služby:
Cílem Tlumočnických služeb je uživatel, který si vyřídí své osobní záležitosti prostřednictvím komunikačních systémů osob se sluchovým postižením – poskytnutím znakového jazyka, znakované češtiny, prstové abecedy a vizualizace mluvené češtiny.
Cíl je naplňován:
S uživatelem bylo komunikováno v jím zvoleném komunikačním systému.
Uživatel mohl vést diskusi s osobou/osobami, s níž/nimiž danou záležitost vyřizoval.
Uživateli byly předány informace ve srozumitelné formě.
Cílem Tlumočnických služeb je uživatel, který porozuměl písemnému textu (tento cíle se vztahuje pouze k uživatelům, kteří využili překladu písemného textu).
Cíl je naplňován:
S uživatelem bylo komunikováno v jím zvoleném komunikačním systému.
Uživatel porozuměl informacím v textu.
Uživateli byly podstatné informace shrnuty a předány v ústní, písemné či elektronické podobě.
Cílem Tlumočnických služeb je uživatel, který porozuměl informacím, které přispívají k řešení jeho nepříznivé sociální situace.
Cíl je naplňován:
S uživatelem bylo komunikováno v jím zvoleném komunikačním systému.
Uživatel se doptával na informace, které ho zajímaly.
Uživatel informacím porozuměl a dokázal shrnout důležité body.
Cílová skupina uživatelů služby:
Cílovou skupinu uživatelů služeb tvoří osoby se sluchovým postižením, které se z důvodu svého postižení ocitly v nepříznivé sociální situaci. Jedná se o skupinu uživatelů, která je omezena v komunikaci s většinovou společností a nepříznivou sociální situaci nejsou schopni řešit vlastními silami. Kromě samotných osob se sluchovým postižením jsou služby poskytovány i lidem z jejich blízkého okolí.
Jedná se o:
nedoslýchavé uživatele sluchadel, kteří využívají artikulační tlumočení,
ohluchlé, využívající k dorozumění odezírání,
uživatele kochleárních implantátů,
prelingválně neslyšící, jejichž hlavním komunikačním prostředkem bývá znakový jazyk,
osoby trpící ušním tinnitem,
osoby s přidruženým postižením.
Věková struktura cílové skupiny:
děti předškolního věku (3 – 6 let)
mladší děti (7 – 10 let)
starší děti (11 – 15 let)
dorost (16 – 18 let)
mladí dospělí (19 – 26 let)
dospělí (27 – 64 let)
mladší senioři (65 – 80 let)
starší senioři (nad 80 let)
Kapacita poskytované služby:
Ambulantní forma: počet uživatelů 8 (okamžitá).
Terénní forma: počet uživatelů 9 (okamžitá).
Zásady poskytované služby:
Dodržování práv uživatelů služeb a ochrana před diskriminací
respektování uživatele služeb jako rovnocenného partnera,
právo na poskytnutí kvalitní služby,
právo na spolupráci s dalšími organizacemi při řešení zakázky,
právo nahlížet do dokumentace, která je o uživateli vedena,
právo na odmítnutí služby, její ukončení a opětovné užívání,
právo na podání stížnosti.
Profesionalita
odbornost na straně pracovníka,
přizpůsobení komunikace individuálním schopnostem a úrovni uživatele,
budování nezávislosti uživatele na službě.
Individuální přístup
respektování volby uživatele služeb,
zohledňování specifických potřeb a komplexní situace,
přizpůsobení se změnám potřeb uživatele.
Diskrétnost
právo uživatele na anonymní přístup,
povinnost pracovníků organizace dodržovat mlčenlivost.
Bezplatnost
služby jsou bez úhrady dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Formy poskytované služby:
Ambulantní – v poradně, která je registrována podle zákona,
Terénní – po předchozí dohodě například v místě bydliště, zaměstnání nebo vzdělávání uživatele služby,
Telefonické – buď mluveným slovem nebo pomocí SMS zpráv,
Prostřednictvím on-line služeb (e-mail, Skype, WhatsApp, Messenger, Viber atd.) – velmi potřebné pro neslyšící, kteří nemohou telefonovat.
Standardy kvality sociálních služeb /Tlumočnických služeb/ jsou k dispozici na adrese sídla Centra pro neslyšící a nedoslýchavé kraje Vysočina, o.p.s.