Sociální rehabilitace (§ 70 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) svým druhem spadá mezi služby sociální prevence.
Poslání poskytované služby:
Posláním Sociální rehabilitace je podpora osob se sluchovým postižením při začleňování do běžného života ve společnosti. Sociální rehabilitace se snaží o překonání komunikační a informační bariéry u osob se sluchovým postižením.
Sociální rehabilitace zahrnuje:
Základní sociální poradenství
povinné poskytování potřebných informací osobám se sluchovým postižením přispívajících k řešení jejich nepříznivé sociální situace, vč. zajištění informací o návazných a alternativních sociálních službách.
Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osoby, soběstačnost a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování
nácvik obsluhy a údržby kompenzačních pomůcek, včetně příslušenství,
rozvoj pracovních kompetencí,
nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů,
nácvik obsluhy moderních technologií – mobilní telefon, počítač, komunikace prostřednictvím sociálních sítí a další,
nácvik péče o děti nebo další členy domácnosti,
nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
nácvik komunikace v rodině,
rozvoj osobních kompetencí – využívání běžných veřejných služeb,
nácvik využívat dopravní prostředky,
doprovázení do zaměstnání,
doprovázení a nácvik chování v různých společenských situacích.
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
podávání informací o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek,
pomoc při vyřizování osobních záležitostí.
Sociální rehabilitace je poskytována:
v Jihlavě na adrese třída Legionářů 1460/24, dle otevíracích dob poradny
v Havlíčkově Brodě na adrese Nádražní 397, dle otevíracích dob poradny
v Pelhřimově na adrese Slovanského bratrství 1664, dle otevíracích dob poradny
v Třebíči na adrese Sedlákova 965/1, dle otevíracích dob poradny
ve Žďáře nad Sázavou na adrese Dolní 165/1, dle otevíracích dob poradny
Cíl poskytované služby:
Cílem Sociální rehabilitace je uživatel, který samostatně obsluhuje a udržuje své kompenzační pomůcky.
Cíl je naplňován:
Uživatel si osvojil, rozvinul a udržel dovednosti při obsluze kompenzačních pomůcek.
Cílem Sociální rehabilitace je uživatel, který je nezávislý na druhých osobách a institucích.
Cíl je naplňován:
Uživatel zvládá samostatně obsluhovat běžné zařízení a spotřebiče v domácnosti.
Uživatel zvládá samostatně obsluhovat moderní technologie (mobilní telefon, počítač a další).
Uživatel dokáže komunikovat prostřednictvím sociálních sítí a dokáže se orientovat na internetu.
Uživatel zvládá péči o děti, případně jiné členy domácnosti.
Uživatel se snaží aktivně zapojit do pracovního procesu a aktivně spolupracuje s Úřadem práce.
Uživatel získal řidičské oprávnění.
Cílem Sociální rehabilitace je uživatel, který dokáže hájit svá práva a zájmy.
Cíl je naplňován:
Uživatel dokáže jednat s úřady a dalšími institucemi za účelem vyřízení svých osobních záležitostí.
Uživatel si vyřídil žádost pro získání rehabilitační nebo kompenzační pomůcky.
Uživatel získal a udržel si zaměstnání.
Cílem Sociální rehabilitace je uživatel, který je motivován k aktivnímu řešení své nepříznivé sociální situace.
Cíl je naplňován:
Uživatel si upevnil získané motorické, psychické a sociální schopnosti a dovednosti, které aktivně používá.
Cílem Sociální rehabilitace je uživatel, který porozuměl informacím, které přispívají k řešení jeho nepříznivé sociální situace.
Cíl je naplňován:
Uživatel se doptával na informace, které ho zajímaly.
Uživatel informacím porozuměl a dokázal shrnout důležité body.
Cílová skupina uživatelů služby:
Cílovou skupinu uživatelů služeb tvoří osoby se sluchovým postižením, které se z důvodu svého postižení ocitly v nepříznivé sociální situaci. Jedná se o skupinu uživatelů, která je omezena v komunikaci s většinovou společností a nepříznivou sociální situaci nejsou schopni řešit vlastními silami. Kromě samotných osob se sluchovým postižením jsou služby poskytovány i lidem z jejich blízkého okolí.
Jedná se o:
nedoslýchavé uživatele sluchadel, kteří využívají artikulační tlumočení,
ohluchlé, využívající k dorozumění odezírání,
uživatele kochleárních implantátů,
prelingválně neslyšící, jejichž hlavním komunikačním prostředkem bývá znakový jazyk,
osoby trpící ušním tinnitem,
osoby s přidruženým postižením.
Věková struktura cílové skupiny:
děti předškolního věku (3 – 6 let)
mladší děti (7 – 10 let)
starší děti (11 – 15 let)
dorost (16 – 18 let)
mladí dospělí (19 – 26 let)
dospělí (27 – 64 let)
mladší senioři (65 – 80 let)
starší senioři (nad 80 let)
Kapacita poskytované služby:
Ambulantní forma: počet uživatelů 6 (okamžitá).
Terénní forma: počet uživatelů 8 (okamžitá).
Zásady poskytované služby:
Dodržování práv uživatelů služeb a ochrana před diskriminací
respektování uživatele služeb jako rovnocenného partnera,
právo na poskytnutí kvalitní služby,
právo na spolupráci s dalšími organizacemi při řešení zakázky,
právo nahlížet do dokumentace, která je o uživateli vedena,
právo na odmítnutí služby, její ukončení a opětovné užívání,
právo na podání stížnosti.
Profesionalita
odbornost na straně pracovníka,
přizpůsobení komunikace individuálním schopnostem a úrovni uživatele,
budování nezávislosti uživatele na službě.
Individuální přístup
respektování volby uživatele služeb,
zohledňování specifických potřeb a komplexní situace,
přizpůsobení se změnám potřeb uživatele.
Diskrétnost
právo uživatele na anonymní přístup,
povinnost pracovníků organizace dodržovat mlčenlivost.
Bezplatnost
služby jsou bez úhrady dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Formy poskytované služby:
Ambulantní – v poradně, která je registrována podle zákona,
Terénní – po předchozí dohodě například v místě bydliště, zaměstnání nebo vzdělávání uživatele služby,
Telefonické – buď mluveným slovem nebo pomocí SMS zpráv,
Prostřednictvím on-line služeb (e-mail, Skype, WhatsApp, Messenger, Viber atd.) – velmi potřebné pro neslyšící, kteří nemohou telefonovat.
„KLUB ŠNEČEK“
Centrum pro neslyšící a nedoslýchavé kraje Vysočina, o.p.s. aktivně spolupracuje s rodinami s dětmi s kochleárním implantátem, pro které v rámci Klubu Šneček:
- pravidelně realizuje vzdělávací, aktivizační a kulturní činnosti,
- aktivity na rozvoj hrubé a jemné motoriky, včetně motoriky mluvidel,
- individuální a skupinové poradenství v rámci problematiky kochleárních implantátů,
- nabízí možnost předávání zkušeností z oblasti výchovy dětí se sluchovým postižením a
- společně sdílí radost při práci s dětmi.
Více z činnosti Klubu Šneček na Facebookových stránkách organizace.
Standardy kvality sociálních služeb /Sociální rehabilitace/ jsou k dispozici na adrese sídla Centra pro neslyšící a nedoslýchavé kraje Vysočina, o.p.s.